Nederlands kanaal

Wat mij betreft is een NL tak van het Xojo forum niet nodig voor het uitwisselen van oplossingen voor problemen en vragen rond Xojo. Voor ICT-ers zijn er immers geen grenzen.
Wellicht is Nederland goed vertegenwoordigd op de aanstaande conference in Koblenz, zien we elkaar daar.

Hallo allemaal. Sinds kort ben ik ook gestart met xojo. Ben een starter en ben heel tevreden tot op heden.

Sinds twee jaar actief met Xojo, je kan er veel mee.
De 3D-Photocreator software heb ik in Xojo gemaakt, verder maak ik kleine programma’s en eigen tools in Xojo.
Een nadeel is dat kleine programma’s wel altijd groter zijn dan hetzelfde gebouwd in byv. C of Borland.
Waar ik erg tevreden over ben is dat je de code ook meteen voor Linux en MAC kan compileren terwijl ik het op een Win7 systeem ontwerp. Dat werkt goed, alhoewel de GUI er dan wel iets anders uit ziet en je erg moet opletten met uitlijnen en de posities op het scherm.
http://www.richwind.nl

Er is best aandacht voor Xojo in Nederland. De Stichting Klokhuis heeft al drie keer gelegenheid gegeven om een lezing van Derk Jochems bij te laten wonen. Het vindt plaats op de Appledag maar je hoeft niet perse een Appleprogrammeur te zijn. Er waren daar de laatste keer een man of veertig. De Stichting Klokhuis bood onderdak in Vinkeveen en de eerstvolgende bijeenkomst is 5 april. Xojo is nog niet gepland voor deze keer maar als er meer dan gemiddelde respons is, is er met Klokhuis wel te praten.
Het sociale contact, gekoppeld aan een lezing/presentatie blijkt in de praktijk goed te werken.

Tom Prins, vzStichting Klokhuis

Het zou mooi zijn om een actieve Nederlandse gebruikersgroep te hebben.
Overigens vraag ik mij af of er op dit moment commerciele zakelijke toepassingen ontwikkeld worden in Nederland.

Of er commerciele toepassingen worden ontwikkeld in Nederland, lijkt me als vraag niet te beantwoorden. Derk Jochems heeft een website. Een echt zich duidelijk manifesterende groep is er niet maar tijdens de laatste bijeenkomst over Xojo bij Klokhuis waren er toch 45 mensen die de moeite namen naar Vinkeveen te komen om zijn verhaal bij te wonen. Het heeft inderdaad geen duidelijke structuur met handen en voeten maar de belangstelling is er wel. Persoonlijk zou ik een zekere mate van organisatie toejuichen. Het kan ondersteuning voor elkaar betekenen. Klokhuis is overigens een stichting en heeft geen winstoogmerk, het functioneert al dertig jaar op basis van onderlinge hulp. Maar het biedt wel faciliteiten voor een bijeenkomst.

Klinkt interessant Tom. Ik zou op zich best mee willen helpen om een bijeenkomst te organiseren. Lijkt me goed, zeker als het iOS framework direct klaar is. Xojo zal dan behoorlijk meer exposure krijgen. Misschien wel leuk om daar iets mee te doen.

We hebben eerder Web gedaan en de afgelopen keer dus de veranderingen in Xojo. De fysieke ruimte is er, het is nu zaak om er handen en voeten aan te geven in de zin dat Xojogebruikers in Nederland weten waar en wanneer ze er moeten zijn. Ik zit binnen Klokhuis, dat maakt veel dingen makkelijker. Deze site zou best geschikt zijn voor de aankondiging. Maar Derk moet ook willen natuurlijk of iemand anders. De vorige keer ging hij met een prijs naar huis op de tombola dus wie weet, lol.

Voornl. bezig met in-house applicaties en hulpprogramma’s. Commerciele software wel geprobeerd maar de mensen lijken hiervoor niet meer te willen betalen. En dat terwijl je hier juist veel meer tijd aan besteed, om deze software zo generiek mogelijk en meertalig te maken. Wel erg veel van geleerd, maar dit heeft uiteindelijk alleen geld gekost.

Momenteel voor een klant een weborder applicatie aan het bouwen welke moet interfacen met Microsoft Dynamics NAV. Daarnaast ben ik voor klanten bezig met verhuursoftware en website beheer.

iOS zal voor mij en jullie uiteraard veel meer deuren openen. Dan zal Xojo ook in Nederland veel meer exposure krijgen.

Hi Jacco, je raakt hier een punt waar ik ook al even mee zit. Specifieke bedrijfssoftware: Ja Shareware: Nee.
Voor shareware geldt, als je functioneel alles goed hebt ben je nog niet op de helft, er moet zoveel omheen omdat je niet weet wie het allemaal op welke systemen gaat installeren, en dan heb ik het nog niet over de landstaal. Het kan alleen dan winstgevend zijn als je mega veel verkoopt, en dan vraag ik mij af of Xojo wel het juiste platform is.
Overigens ben ik wel blij met Xojo, snelle oplossingen voor gecontroleerde omgevingen.

Really? Voor goede Shareware betaald men graag hoor - enfin, dat is toch mijn bevindingen.
Je mag Shareware niet verwarren met Crapware hoor.

Nee zeker niet. Ik gebruik zelf veel shareware en ik betaal graag voor kwaliteitssoftware. Maar als maker van shareware moet je heel veel moeite doen om het er goed uit te laten zien voor alle platformen, vertalingen moeten goed zijn, helpfiles, installscript voor alle platformen etc. Voor een paar tientjes koop je tegenwoordig hele mooie software en dan is er nog veel geld besteed aan marketing ook. Vandaar mijn stelling: wil je verdienen aan shareware, dan moet je je product echt heel vaak verkopen. Een redelijke prijs krijg je wel voor heel specifieke software, niet voor shareware, is mijn ervaring. Voor mobile apps ligt dat waarschijnlijk anders. Als je daar iets maakt wat aanslaat dan maken vele kleintjes toch een leuke boterham.

Werk nu 3 maanden met Xojo.
Ik ben langzaam maar zeker vanuit open-source omgevingen en MSoft op Xojo aan het overstappen. Vanwege de stabielere web-omgeving en de snellere ontwikkeltijd. Werk alleen commercieel en tot nu klant specifiek. Ben bezig de eerste omzettingen van bestaande klant-applicaties naar Xojo te realiseren.
Wacht met smart op de native iOs apps mogelijkheid.
Zit in Heemstede en ben benieuwd of er Xojo ontwikkelaars in de buurt zitten.

Ook mijn verhaal, zij het een jaartje langer. Het is belangrijk om wat mensen te kennen binnen de familie, dat helpt enorm. Een actieve NL gebruikersgroep zou ook niet gek zijn.

In de jaren nul had ik een RealBasic licentie voornamelijk voor hobby doeleinden. Sinds de introductie van de iPhone in 2007 zit ik te wachten op ondersteuning van iOS door RealBasic/Xojo. Maar time-to-market is niet het sterkste punt van de Xojo mannen. Het duurt allemaal veel te lang. Aangezien iOS nog steeds niet in beta is, verwacht ik het pas tweede helft 2015 op de markt. Tegen die tijd is het wel een idee eens een Nederlandse gebruikersdag te organiseren. De belangstelling zal dan wel toenemen.

@Vincent Verweij iOS is op dit moment in beta.
Die kun je alleen downloaden als je Pro license hebt.
Maar je hebt eigenlijk wel gelijk, ze zijn al veel te laat.

@PaulSondervan Ik wist niet dat Xojo iOS de alpha-status al verlaten had. Is het mogelijk met de beta-versie om apps te compileren en bij de App Store in te dienen? Of verlopen die apps?

Sorry, ik heb geen idee. Ik ben (op dit moment) niet bezig met iOS ontwikkeling.

Ik kan niet veel loslaten ivm iOS maar dit kan ik wel kwijt: De huidige versie kan zeker compileren voor een echt iDevice en je kan deze perfect indienen voor de AppStore. Xojo codesigned de app automatisch voor je.

Volgens mij is de eerste release nog voorzien voor dit jaar (zoals aangekondigd door Xojo Inc). Zeker en vast geen vapourware. :slight_smile:

Ik ben erg benieuwd. Het komt in elk geval niks te vroeg :frowning: .